יום חמישי, 13 בנובמבר 2014

טיפוח רגל סוכרתית עפ"י "נייל סטודיו"

היי היי!

מי שקורא את הבלוג במשך יותר משני פוסטים יודע שמעולם לא פירסמתי מידע פרסומי ישיר סתם ככה, ב-99.9% מהמקרים המילים כולן שלי.
הפעם, אני נותנת במה למידע חשוב - הרבה פעמים מחלת הסכרת גורמת לבעיות ופצעים ברגליים, דבר שצריך לדעת לטפל בו, ולא תמיד המטופל יודע. הפעם אני מביאה מידע שאני *מעתיקה* מהמייל שקיבלתי בנושא.
אני מציינת שוב שזהו פוסט פרסומי מבית "נייל סטודיו" וחברת OPI, שמשווקת חומרים שמורשים ע"י אגודת הסכרת הישראלית לשימוש בכף רגל סוכרתית.

בנימה סוג-של אישית - בתור מי שעשתה את השירות הלאומי במרפאה קהילתית וראתה את המקרים האלה, בעיקר החמורים ביניהם, מקרוב, אל תזניחו. זה מסוכן מאוד ואני קוראת למי שצריך ללכת לאדם שמוסמך לטפל בנושא, הסמכה שאין לכל הקוסמטיקאיות.




לא מתוק כמו שזה נשמע- סכרת בכפות הרגליים.
יום הסוכרת הבינלאומי ב-14 לנובמבר, נועד להגביר את המודעות ובין השאר להזכיר שיש עוד מקומות בגוף שסובלים מסכרת, שהם לא כל כך שוליים כמו שזה נראה.

מחלת הסוכרת היא מחלה סיסטמית, מחלה שפוגעת בכלל מערכות הגוף. לרוב, אלו הסובלים ממנה לרוב ייטענו לצימאון לא מוסבר, תדירות גבוהה של הטלת שתן בשעות הלילה, ירידה במשקל, חולשה ועייפות. רוב הסיבוכים הנגרמים ממחלת הסוכרת הם כתוצאה של פגיעה בכלי הדם.

אילנה כסיף, מנהלת מקצועית נייל סטודיו תל אביב ופדיקוריסטית רפואית מוסמכת לטיפול בכף רגל סוכרתית מטעם אגודת אי"ל, טוענת כי בקרב חולי סוכרת ניתן להיתקל בשני מצבים מאפיינים, המחזקים את הצורך בטיפול רפואי בכף הרגל הסוכרתית :

1.איסכמיה – הסוכרת גורמת לשקיעה של סידן וכולסטרול המתבטאת בהיצרות כלי הדם. PVD)- מחלת כל דם פריפריאלית. הפרעה באספקת הדם לגפיים בשל סתימת כלי דם. מחלה זו שכיחה פי  20%  בחולי סוכרת ופוגעת בצורה סיסטמית בשתי הגפים).
2. נוירופתיה- איבוד של מנגנוני הגנה טבעיים של הגוף – איבוד תחושה. הנוירופתיה  גורמת לשינוים בשרירים העשויים להתבטא בעיוות באצבעות, בקיצור גיד אכילס ולעליה בלחץ בכף (מה שעשוי לגרום לכיבים). כמו כן, מתפתחים קשיים בהליכה והרגל מקבלת מכות רבות דבר הגורם לנזק למפרקים. למעלה מ 80% מהמטופלים בסוכרת מפתחים כיבים עקב טראומה ונוירו פתיה.
סיבוכים בכף הרגל מהווים 25% מסיבות האשפוז אצל חולי סוכרת.

מתוך כך, חשוב שסובלים מבעיות הסוכרת יטפלו פעם בשנה במרפאות סוכרת ובנוסף ידאגו לטפל בכפות הרגליים במכון פדיקור לטיפולים שוטפים ובכך יוכלו למנוע נגעים העשויים להתפתח לזיהומים. ניתנת חשיבות גבוהה לשלמות העור ושמירה עליו מפני חדירת בקטריות המביאות לזיהומים שמתפתחים לכיבים בקרב סוכרתיים ומכאן יכולים להגיע למצבים של קטיעת גפיים.

לחולי סוכרת יש נטייה לפתח קאלוס (עור יבש ועבה וכן יבלות) וסדקים אשר דרכם יכולים לחדור מיקרואורגניזמים וליצור זיהומים. הסרת הקאלוס, עשויה להחמיר את מצב העור משום שהוא משמש "פגוש" טבעי של הגוף מפני שחיקה ולחץ ומעצם הסרתו העור נותר ללא הגנה. גם במקרה הזה מניעת היווצרות הקאלוס תהיה ההגנה הטובה ביותר: חשוב לנעול נעלים נוחות ומרווחות אשר אינן לוחצות את האצבעות. במקרים שנוצר קאלוס בשל עיוות של מבנה האצבע, כמו במקרה של 'אצבעות פטיש' חשוב לרפד את האזור עם בד רך (לא עם מדבקה!).


לחולי סוכרת חשוב לשים לב במיוחד שחומרים להסרת הקאלוס אינם מכילים חומצות אשר עשויות לגרות את העור ולגרום לקאלוס להיסדק וליצור זיהום.

חולה סכרת? מה כדאי לקחת בחשבון באשר לטיפול הפדיקור?
ראשית, מהות טיפול הפדיקור כשמדובר ברגליים סוכרתיות הוא שימור העור וטיפול בציפורניים. יש לשים לב למצב העור ההתחלתי- שיהיה עור לח ללא הרבה קאלוס. שימו לב, אין הפדיקוריסטיות מורשות לבצע פרוצדורות חודרניות העשויות לגרום לפציעה של העור או לסירוגין לטפל בעור פצוע (לחולי סוכרת!) – במקרים כאלה המטופל יצטרך לגשת לרופא פודיאטר המתמחה בכפות רגליים.
כאשר מטפלים בכפות רגליים סוכרתיות יש להימנע מלהיפצע ולכן יש להקפיד על טיפול עדין ככל הניתן , כידוע יכולת ההחלמה של חולי סוכרת היא איטית יותר ובעלת סיכון גבוה יותר להיווצרות זיהומים.

במהלך הטיפול ישטפו הרגלים במים פושרים וסבון חיטוי. הציפורניים יגזרו לאורך אחיד ובצורה ישרה כדי למנוע ציפורן חודרנית. ציפורניים הנגועות בפטרת ישויפו למראה אחיד בעזרת מכונת שיוף או פצירה. העור סביב הציפורניים ירוכך על ידי חומר מיוחד לטיפול בקוטיקולות ויוסר עם דוחף עור בלבד. טיפול בקאלוס יטופל באמצעות ג'ל מיוחד המטפיח את הקאלוס ומאפשר הסרתו במשייף ידני או חשמלי. בסיום  הטיפול מגיע שלב הפינוק  הקוסמטי : פילינג גרגרים עדין או פילינג אנזימטי להסרת תאי עור מתים ועיסוי עדין ומפנק בקרם רגלים. יש לשים לב שלא נשארו שאריות קרם בין האצבעות.

הסרת עור יבש בחולי סוכרת חייבת להתבצע בעדינות באמצעות חומרים שאינם פולשניים. המוצרים פורצי הדרך של חברת  BE NATURAL באישור משרד הבריאות ואגודת אי"ל (האגודה הישראלית לסוכרת) שהגיעו לארץ לאחרונה, נועדו לעבודה מקצועית במכון הפדיקור והם מסוגלים להסיר שכבות עור יבש וקשה ללא צורך בשימוש בסכינים.

ניתן למצוא היום על המדפים בפארמים מוצרים דומים לשימוש ביתי להסרת עור מעובה בכפות הרגלים בשם   Callus Away ו- Cuticle away להסרת עור הקוטיקולה מסביב לציפורנים.
כדי לשמור את התוצאות הטובות של טיפול הפדיקור חשוב מאד למרוח מדי יום קרם רגלים טיפולי כגוןdry hill  המומלץ לחולי סוכרת לריכוך ולהזנת עור כפות הרגליים ומהווה פתרון מצוין לעור עבה וסדוק לטיפול עצמאי בבית. http://www.callusaway.co.il/images/amanim/big_deal_logo.gifבניית אתרים



ועכשיו, אחרי שנגמר החומר הפרסומי, גייסתי את חברתי הטובה מישל, אחות מוסמכת בקופ"ח כללית, לתת את הטיפים שלה בנושא:
מניעת סיבוכי כף רגל סכרתית
סוכרת הנה הפרעה מטבולית המאופיינת בפגמים הן בהפרשת האינסולין ובפעילות שלו והן ביכולת התאים בגוף לנצלו, ומתבטאת בחוסר איזון ברמות הסוכר בדם.
קיים קשר ישיר בין סוכרת לבין סיבוכים ווסקולאריים  (בכלי הדם) כמעט בכל האיברים בגוף- פגיעה בכלי הדם הקטנים והגדולים.
אחד הסיבוכים השכיחים נקרא "נוירופטיה"- פגיעה במערכת העצבים המתבטאת בירידה בתחושה בכפות הרגליים, חולשת שרירי כפות הרגליים שגורמת לעיוות עצמות כף הרגל, ירידה בהזעה, עור יבש וסדוק. חולה סכרתי הסובל מנוירופטיה לא יחוש את הכאב בפציעה או בחבלה ועלול לגלות זאת רק בשלב מתקדם, כשהפצע כבר הפך לכיב מזוהם, ויחד עם הפגיעה בכלי הדם, הריפוי יהיה איטי, והחולה עלול להגיע עד לצורך בקטיעת הגפה.
כ-15% מחולי הסוכרת יפתחו במהלך חייהם סיבוך בכף הרגל.
יש חשיבות גבוהה מאד במניעת הסיבוכים בכפות הרגליים!
על מה יש להקפיד:
-רחצה יומית של כפות הרגליים וייבוש היטב בין האצבעות למניעת פטרת
-גזיזה נכונה של הציפורניים בכף הרגל- בקו ישר (להשאיר את הפינות), ולא בצורה מעוגלת כמו בכפות הידיים!
-אין ללכת יחפים, לנעול תמיד נעליים גם בתוך הבית, ולהקפיד על נעילת נעליים נוחות, רחבות ולא לוחצות- הפחתת הלחץ מנקודות בעייתיות בכף הרגל.
-גריבת גרביים מכותנה בלבד לספיגת זיעה
-בדיקה יומיומית של כפות הרגליים לאיתור פצעים או חתכים בשלב מוקדם.
-בדיקה של טמפרטורת המים עם המרפק לפני כניסה למקלחת.
-להימנע מחימום או קירור ישיר באזור כפות הרגליים (למשל שהייה ממושכת בג'קוזי חם, ישיבה מול תנור חימום וכו')
-טיפול בכפות הרגליים רק אצל פדיקוריסט רפואי, תוך כדי הימנעות בשימוש עם מכשירים חדים.
-מריחת/שימון כף הרגל עם קרם לחות / שמן זית או כל קרם אחר למניעת יובש וסדקים.
-בכל מקרה של זיהוי פצע, פטריה או חתך בכף הרגל (ולו הקטן ביותר) לפנות לצוות מטפל במרפאה ולהתחיל טיפול מקומי, אין לזלזל בפצעים בכף הרגל.


בהצלחה!
מישל פרידמן
אחות מוסמכת- מומחית סוכרת J

עד כאן להיום, אמנם לא הייתה לי מילה אחת בפוסט, אבל היה לי חשוב לפרסם את זה.
 אהבתם את הפוסט? אתם מוזמנים להמשיך לעקוב אחרי בפייסבוק, באינסטגרם (phoenixblackk),


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה